تاریخ انتشار: یکشنبه 1398/03/12 - 10:11
کد خبر: 314306

در گفت‌وگو با مسئول کمیته بین‌الملل انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز مطرح شد:

شبکه‌ای از فعالین دانشجویی در زمینه بین‌الملل ایجاد شده است/ جنبش دانشجویی در ابتدای فعالیت بین‌المللی است

شبکه‌ای از فعالین دانشجویی در زمینه بین‌الملل ایجاد شده است/ جنبش دانشجویی در ابتدای فعالیت بین‌المللی است

در ابتدای کار یکی از دغدغه های اصلی ما ارتباط گیری با دانشجویان بین الملل مشغول تحصیل در ایران و علی الخصوص دانشگاه شیراز بود.این شد که تصمیم گرفتیم سلسله نشست هایی را تحت عنوان جبهه واحد تشکیل دهیم که این جلسات با حضور دانشجویانی از هفت کشور به صورت ماهیانه با موضوعات مبتلا به جهان اسلام برگزار شد و انشالله ادامه دار خواهد بود.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ رهبر انقلاب در دیدار روز اول خرداد ماه با دانشجویان و تشکل های دانشجویی از پرداختن تشکل های دانشجویی به مسائل بین المللی حمایت کردند و گفتند:«در زمینه‌ی فعّالیّتهای بین‌المللی و فعّالیّتهای منطقه، مثلاً در زمینه‌ی یمن، در زمینه‌ی این مسئله‌ی اخیر نیوزیلند، در زمینه‌ی نیجریه که دانشجوها اعلام حضور کردند؛ و در مسائل متعدّدِ دیگر هم همین جور؛ این اعلام حضورها خوب است». یکی از تشکل های دانشجویی که در این مدت به موضوعات بین المللی پرداخت، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز بود که در این مدت اقدامات متفاوتی را در این مدت انجام داده است. به همین بهانه «خبرنامه دانشجویان ایران» در گفت و گویی با پدرام یوسفی، دبیر کمیته بین الملل انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز به این موضوع و فعالیت های این تشکل دانشجویی پرداخت که می توانید آن را در ادامه بخوانید:

چه شد که انجمن اسلامی به سراغ فعالیت بین المللی رفت و کمیته بین الملل تشکیل داد؟
استفاده از ظرفیتهای فضای بین المللی و فعالیت دراین حوزه یکی از نقاط مغفول مانده در فضای جنبش دانشجویی بوده است. رهبر معظم انقلاب سال 1395 در دیدار دانشجویی در بین  12 ماموریتی که به جنبش دانشجویی محول کردند، عرصه جدیدی را بر روی جنبش  گشودند. ایشان با مطرح کردند کلید واژه تشکیل جبهه واحد ضد امریکایی و ضد صهیونیستی در سطح دانشجویان جهان اسلام مسؤلیت سنگینی را بر دوش جنبش دانشجویی نهادند.

لذا با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر داشتن نگاه راهبردی به انقلاب و همچنین لزوم اتخاذ مواضع نسبت به رویدادهای جهانی و اثرگذاری بر ان، خاصه با ارائه مامؤریت ایشان به جنبش دانشجویی مبنی بر تشکیل جبهه واحد ضدامریکایی و ضدصهیونیستی در بین جوانان دنیای اسلام در دیدار دانشجویی ماه مبارک رمضان سال 1395، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز، ضمن لبیک به فرمان ولی امر مسلمین، واحدی تخصصی تحت عنوان کمیته بین الملل را در انجمن خویش تاسیس کرد.

لطفا توضیحات بیشتری در مورد چیستی کمیته بین الملل و رسالت های این کمیته بدهید؟
کمیته بین الملل در واقع مولود فرمان رهبری مبنی بر تشکیل جبهه واحد است. ما نیاز داشتیم برای اینکه فعالیت بین المللی در جنبش دانشجویی به صورتی منسجم چه امروز و چه در آینده پیش برود، به نوعی پایگاهی را با دستور کار مشخص در فضای دانشجویی ایجاد کنیم. بعد از تشکیل کمیته بین الملل انجمن مستقل شیراز، کمیته ای با همین عنوان در اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل شکل گرفت که در ادامه از فعالیت ها و اثرگذاری ها داخلی و خارجی ان بیشتر خواهم گفت. در مراحل اولیه به سراغ تدوین اساسنامه ای مخصوص کمیته رفتیم تا چارچوب ها و اهداف اصلی مشخص شود.

در ابتدای کار یکی از دغدغه های اصلی ما ارتباط گیری با دانشجویان بین الملل مشغول تحصیل در ایران و علی الخصوص دانشگاه شیراز بود.این شد که تصمیم گرفتیم سلسله نشست هایی را تحت عنوان جبهه واحد تشکیل دهیم که این جلسات با حضور دانشجویانی از هفت کشور به صورت ماهیانه با موضوعات مبتلا به جهان اسلام برگزار شد و انشالله ادامه دار خواهد بود.

یکی از دستور کارهای اصلی کمیته طی این سالها ایجاد دغدغه فعالیت بین الملل در بین تشکل های دانشجویی بوده است که به حمدالله امروز شاهد شبکه ای از فعالین تشکیلاتی هستیم که به جد پیگیر مسائل بین الملل هستند. البته درابتدای کار خیلی از فعالین دانشجویی فعلی و سابق اساسا فعالیت بین المللی را باور نداشتند و این دست مسائل رو بیشتر یک شوخی میدونستند. در این حال تمام "نمیشود" هایی که شنیدیم موجب نشد که کار را رها کنیم. کمااینکه رهبری در دیدار دانشجویی امسالشون مجددا بر فعالیت دانشجویان تاکید کردند و اشاره ای هم داشتند به فعالیت ها صورت گرفته.

مهمترین فعالیتهای کمیته طی این دو سال چه چیزهایی بودند؟
 امروز ما میتوانیم ادعا کنیم به لطف الهی شبکه ای از دانشجویان تشکیلاتی دغدغه مند در این حوزه وجود دارند که بدون شک کارهای بزرگی از دستشان برمی آید. که این شبکه به نظرم بزرگترین دست‌آورد ما باشد. در عین حال به نظر میرسد وجود کمیته بین الملل موجب میشود مسائل بین المللی به صورت یک پرونده همواره روی میز دانشجوها باز بماند.

یکی از مهمترین اتفاقات ارتباط گیری با مراکز و افراد شاخص حوزه بین الملل بوده است. ما طی این مدت با افراد و مجموعه های بسیاری در داخل و همچنین خارج از کشور ارتباط گرفتیم. که نتیجه آن بعضی از کارهای مشترک بوده است.طی این تقربیا دوسال فعالیت های متعدد و متنوعی داشتیم مثل برگزاری همایش ها و نشست های تخصصی با حضور دانشجویان بین الملل و یا فعالیت هایی در فضاهای مجازی. به عنوان مثال دوستان ما در اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل سال 96 کنفرانس دانشجویی انتفاضه فلسطین را برای اولین بار با حضور ایت الله اراکی، دکتر ولایتی و اقای ناصر ابو شریف تشکیل دادند یا مثلا سال گذشته برای اولین بار نشست دانشجویی کنفرانس وحدت شکل گرفت که رهبری هم در فرمایشاتشان اشاره ای به ان داشتند. همچنین ما در دانشگاه شیراز همایش استکبار ادم نمیشود را با حضور دانشجویان بین الملل دانشگاه شیراز برگزار کردیم. در رابطه با فعالیت های فضای مجازی به عنوان مثال ارسال ایمیل به اساتید فیزیک دانشگاه های جهان رو به مناسبت سالگرد شهادت دکتر شهریاری داشتیم.

گویا نشریه ای سه زبانه هم  تحت عنوان جبهه واحد دارید. توضیحی در مورد آن بفرمایید.
نشریه سه زبانه جبهه واحد به صاحب امتیازی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز بر آن است تا به عنوان هویتی جدید در سطح دانشجویان جهان اسلام بستری ایجاد کند جهت تبادل اراء بین دانشجویان و همچنین صاحب نظران جهان اسلام که تاکنون دو شماره از ان منتشر شده است. شماره اول نشریه با موضوع قدس بهمن ماه 96 در کنفرانس انتفاضه فلسطین توسط ایت الله اراکی،دکتر ولایتی و اقای ناصر ابوشریف رونمایی شد. نسخه دوم هم اسفند ماه امسال با موضوع زن و مقاومت منتشر شد که هم اکنون درپیگیر انتشار نسخه های عربی و انگلیسی آن هستیم.

شیوه کار نشریه به این صورت است که برای هر شماره از نشریه فراخوانی به سه زبان انگلیسی،عربی و فارسی رسانه ای میشود و مطالبی از سراسر دنیای اسلام جمع اوری شده و جمع بندی و منتشر میشود. ما در همین دو شماره اول نشریه با مراکزبین المللی، داشجویان خاجی و اشخاص مطرح حوزه بین الملل ارتباطات گسترده ای گرفتیم. که این موضوع ثابت کرد ایده نشریه موثر بوده است. در واقع نشریه جبهه واحد بستری است برای ارتباط گیری هدفمند و بیشتر.البته نشریه جبهه واحد هنوز در ابتدای راه است بااینکه در فضای داخلی به خوبی شناخته شده است اما در فضای خارج از کشور هنوز جای کار بسیاری دارد.

در آخر میخواهم به نکته ای اشاره کنم و ان اینکه جنبش دانشجویی در ابتدای فعالیت بین المللی است و ما مسیر زیادی را پیش رو داریم که انشالله با همت این نسل و نسل های آینده به مقصود خواهیم رسید.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تأثیر قوانین جدید بر صرافی ‌های ارز دیجیتال
مه بافت بهترین تولید کننده کش و نوار
محبوب ترین بازی‌های Esports در سال ۲۰۲۴
نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ / راهنمای خرید آنلاین کتاب
بهترین سایت تبلیغات کسب و کار (برنامه‌های رایگان را بشناسید)
دانشجویان آزادی‌خواه حامی غزه را با شرایط ویژه پذیرش می‌کنیم
گشت مرزی آمریکا هم وارد دانشگاه‌ها شد +فیلم
جزئیات توافق مهم ایران و آژانس
ابلاغ مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی
ژست های تتلو در آخرین جلسه دادگاه +عکس
تتلو: اشتباه کردم و هیچ دفاعی ندارم
اسیدپاشی به بازیکن ملی پوش +عکس
سازمان مالیاتی به ابهامات طلا فروشان پاسخ داد
دو نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا مشخص شدند
ضربه ناک‌اوت نوشاد عالمیان در جده
افتتاح کتابخانه مرکزی دانشگاه جهرم با حضور معاون توسعه منابع وزیر علوم
فیلم/ سیل آخرالزمانی در کنیا +فیلم
تشدید تنش میان اسرائیل و آمریکا
دبیر: یک طلا در المپیک بگیریم هنر کرده‌ایم
درس اخلاق/ ذکر خدا با انسان چه می‌کند؟ +فیلم
ارتش اسرائیل مدعی تسلط بر گذرگاه رفح شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top